خلاصه کتاب رواشناسی تربیتی دکتر سیف

روانشناسی تربیتی

 

فصل اول


مراحل فعالیتهای آموزشی: مدل عمومی

 

آموزش فعالیتهای از پیش طرحریزی شده است که هدف آن ایجاد یادگیری در بین دانشآموزان است و به صورت رابطۀ دو جانبه بین معلم و یک یا چند دانشآموز انجام میشود.

ادامه نوشته

خلاصه کتاب برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل ) تاليف حسن ملکي

بخش اول فصل اول- طراحی برنامه درسی صفحات 13الی 32 

مفاهیم ،جایگاه و نگرشهای اساسی در برنامه درسی تعریف برنامه ریزی : به مجموعه فعالیتهای منطقی که از تعیین هدف شروع وبا انتخاب روشها و وسایل مناسب با هدف ادامه پیدا کرده به اجرا در آمده و ارزشیابی میگردد برنامه ریزی گفته میشود بعبارت دیگر «برنامه ریزی عبارت است از : طرحریزی و برای رسیدن و دستیابی به هدف معین ».

ادامه نوشته

مهاباد

شهرستان مهاباد با مساحت 2591 کیلومتر مربع و ۲۳۱۹۳۱ نفر جمعیت (بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ ) در موقعیت طول جغرافیایی 45 درجه و 43 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 36 درجه و 46 دقیقه شمالی از نصف النهار گرنویج قرارگرفته و با دو بخش ، مرکزی و خلیفان دارای 224 روستا دارای سکنه میباشد . مهاباد دارای آب و هوای کوهستانی با زمستانهای سرد و تابستانهای نسبتا" معتدل و چهار فصل بسیار جذاب است ، رودخانه مهاباد که از داخل شهر عبور نموده و زیبایی خاصی به شهرمی بخشید ،این شهرستان با مردمانی  کرد زبان و خون گرم ، مهمان نواز ، صمیمی ، فهمیده در جنوب استان آذربایجانغربی قرار دارد .

ادامه نوشته

نظریه سازندگی یا سازنده گرایي | روانشناسی تربیتی

از پژوهشهای پیاژه، ویگوتسکی، روانشناسان گشتالت ، بارتلت و برونر و نیز از فلسفه پرورشی جان ریویی سرچشمه می گیرد.

به دامنه وسیعی از مسائل جاری وابسته به روانشناسی، فلسفه، آموزش مربوط می شود.

تعریف: به نقش فعال یادگیرنده در درک و فهم و ساختن دانش تأکید دارد.

تعریف در واژه نامه روانشناسی آکسفورد: اندیشه ای است که طبق آن ادراکات یارها، سایر ساختهای ذهنی پیچیده به طور فعال توسط خرد و ذهن او ساخته می شود نه اینکه از بیرون به ذهن می آید.

ادامه نوشته

نظریه های یادگیری

تعریف نظریه:

نظریه مجموعه ای از شواهد سازمان یافته است که به ما اجازه می دهد وقایع را توصیف ، پیش بینی و کنترل کنیم.

استفاده از نظریه های یادگیری در طراحی آموزشی زیر بنای هر الگوی مناسب تدریس  یک نظریه یادگیری است.برای طراحی تدریس باید نظریه مورد استفاده را خوب بشناسید.

ادامه نوشته

برنامه درسی یا برنامه ریزی درسی؟

آنچه ما امروز به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستیم، به نام برنامه ریزی درسی است یا برنامه درسی؟ هنوز از جانب بسیاری از اساتید، کارشناسان،مدرسان، و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت  در این زمینه اختلاف نظر های وجود دارد. بررسی های مختلف نشان می دهد که واژه برنامه ریزی درسی مبدل به واژه کوتاه تر یعنی برنامه درسی شده و واژه development از آن حذف گردیده است به دلیل عناوین کتب جامع است.همچنین در یکی دیگر از کتب جامع دهه 80 میلادی کتاب برنامه درسی شوبرت Schubert,1986 و سطوح برنامه درسی از دیدگاه فرانسیس کلاین، انواع برنامه درسی از دیدگاه پوزنر posner ، طبقه بندی زایس zais ، وخیلی از اندیشمندان این حوزه مشاهده می شود که عمداً عنوان برنامه ریزی درسی تنها یکی از قلمروهای رشته برنامه درسی تلقی شده است. مثلاً در آثار پی نار، 1995و 2004، گروف2004،مارش 1995، شورت 1991،و همین طور در بررسی و مراجعه به نشریه های بین المللی در سطح جهان، پژوهش ها و تحقیق هایی که از جانب بزرگان این حوزه انجام گرفته است بتدریج با عنوان برنامه درسی منشر می شوند تا برنامه ریزی درسی.

ادامه نوشته

برنامه درسی پنهان

مروري اجمالي بر ادبيات و مطالعات حوزه برنامه درسي نشان مي‌دهد كه برنامه درسي در سه مقوله كلي برنامه درسي رسمي و صريح، برنامه درسي عظيم و برنامه درسي مستتر (پنهان) طبقه‌بندي شده است. اين سه مقوله قلمرو جديد، برنامه درسي را به عنوان يك حوزه تخصصي در جهان امروز شكل داده است (قورچيان، 1374)

براي روشن شدن موضوع،‌ هر يك از برنامه‌هاي درسي فوق به طور مختصر شرح داده مي‌شود.

ادامه نوشته

نظریه های برنامه درسي

در رشته برنامه ريزي درسي ميان متخصصان آن در خصوص نظریه های برنامه درسي نوعي منازعه و كشمكش وجود دارد. برخي منتقدان بر اين باورند كه تلاشهاي برنامه درسي و متخصصان اين رشته بيشتر معطوف به عمل و يا مسائلي است كه در مدارس و مراكز آموزشي اتفاق مي افتد. بنابراين برنامه ريزي درسي رشته اي عمل زده است و راه منطقي در اين گيرو دار، توجه بيش از پيش به مقوله هاي نظریه پردازی در برنامه درسي و ابعاد آن است. در مقابل اين عده، برخي ديگر بر اين باورند كه بسياري از مباحث تعليم و تربيت بيش از حد نظری شده است. حقيقت امر آن است كه برنامه درسي، پديده اي است زنده.

ادامه نوشته

مفهوم برنامه درسی وبرنامه درسی آشکار ,پوچ وپنهان

کلمه ی برنامه درسی، معادل واژه "curriculum" است و از نظر لغت از کلمه لاتین (currere) به معنای راهی که باید طی شود گرفته شده است. این تصور بر یک مسیر یا برخی موانع یا وظایفی دلالت می کند که هر فرد بر آن ها غلبه پیدا می کند. یعنی مقوله هایی که دارای آغاز و انجام است و باید هدف هایی از آن ها منتج شود (ملکی، 1381: 8) .
"علی شریعتمداری" برنامه درسی را به عنوان کلیه ی تجارب، مطالعات، بحث ها، فعالیت گروهی و فردی و سایر اعمالی
می داند که شاگرد تحت سرپرستی و راهنمایی مدرسه انجام می دهد، تعریف می کند. (شریعتمداری، 1365،‌ "مراجعه به" عابدی، تاجی ، 1380: 10)
ادامه نوشته

تحلیل محتوا

الف- تعریف ومفهوم تحلیل محتوا :
«تعریف های روش تحلیل محتوا به مرور زمان باتوسعه فنون وبکارگیری ابزار موجودبرای مطالعه مسائل جدید ومطالب گوناگون،دچار تغییر شده است.

ادامه نوشته

هویت بین المللی کردن برنامه درسی

برداشت های مختلف از بین المللی کردن برنامه درسی

ادامه نوشته

هویت فمنیستی برنامه درسی

اینکه چرا چنین اتفاقاتی در طی قرن بیستم رخ داده است عواملی چون افزایش مصرف گرایی، تاثیر رسانه ها بر فرهنگ جوانان، تغییرات در زندگی خانواده ها و الگوهای ازدواج و طلاق و نیاز به نیروی کار در سطح جهان می باشد(arnot etalT1999).

ادامه نوشته

فرايند تهيه و توليد برنامه درسي (برنامه‌ريزي درسي)

شرح هريك از اين مراحل است.

1-    پژوهش و نيازسنجي

ادامه نوشته

ژان پیاژه

 ژان پياژه در نهم ماه اوت سال 1896 در نيوشاتل واقع در كشور سوئيس پا به جهان هستي گذاشت.
ادامه نوشته

خلاصه کتاب"برنامه درسی به سوی هویت های جدید" شرحی برنظرات معاصر برنامه درسی تالیف دکتر کورش فتحی واج

         بازخوانی تعریف برنامه درسی

مفهومپردازي برنامه درسي و جايگاه آنبرنامه درسی چیست؟

 مفهوم لغوي برنامه درسي: واژه برنامه درسي يا curriculum از ريشه لاتين Race course

   واژه برنامه درسي يا curriculum از ريشه لاتين Currere

ادامه نوشته