معيارهاي انتخاب محتوا كدامند ؟

 با توجه به اهمیت محتوا در نظام آموزش متمرکز ما که در آن اغلب کتابها به عنوان منابع یادگیر در نظر گرفته می شوند وبا توجه به تغیرات فراوان درجها ن و افزایش علوم وداده دها در جهان امروز ما باید برای انتخاب مطالب درسی دست به انتخاب بزنیم  . 

ادامه نوشته

تحليل محتوا :

چرا محتوا را تحليل كنيم ؟

پاسخ اين سوال در يك جمله مي تواند چنين باشد : يافتن نسبت بين اهداف و محتوا به منظور بهبود محتواي موجود ، علت اصلي تحليل محتوا خواهد بود اما موضوع به همين جا ختم نمي شود چنانچه در تعاريف مختلف از محتوا نيز مشاهده شد . محتوا داراي عناصر متعدد و پيچيده اي است ضمن آنكه جنبه هاي مختلفي را نيز در بر دارد . از اين رو يكي از دلايل تحليل محتوا تشخيص اين عناصر و آن جنبه هاست . مسلما در صورتي كه اجزاي مختلف محتوا شناخته شده و دسته بندي گردد درك آن ساده تر و انتقال آن مقدورتر خواهد بود .

ادامه نوشته

مراحل برنامه‌ریزی درسی

الف)نیاز سنجی و تدوین هدف

نیاز سنجی عبارت است از فرایند تعیین اهداف،وضع موجود،و اندازه گیری و تعیین نیازها و تعیین اولویت‌ها برای عمل.ضرورت‌های‌ نیاز سنجی در برنامه‌ریزی درسی عبارت‌اند از:

 

ادامه نوشته

دیدگاههای برنامه درسی و مدلهای تدریس: در جستجوی یک رابطه منطقی

بدون شک هرکس در رشته برنامه ریزی درسی (به  حق برنامه درسی یا مطالعات برنامه درسی ) تحصیل کند ویا اندک آشنایی با این رشته داشته باشد  نام استاد بزرگوار دکتر محمود مهر محمدی را شنیده است وخدمت صادقانه وی را به این رشته در ایران باید ارج نهاد  در زیر خلاصه ای از مقاله ایشان را در مجله تعلیم و تربیت  تابستان 1370 - شماره 26  با اندکی تلخیص آورده ام این  موضوعات که گاهی در کلاس در س از آنها صحبت به میان می آمد خانم دکتر کشتی آرای با صبوری زیاد بحث را هدایت می کرد هرچند گاهی ما خیلی بحث را به  حاشیه می بردیم  جا دارد از خانم دکتر کشتی آرای نیز بابت همه آنچه به ما یادداد تشکر وقدردانی کنم  یاد کلاس درس به خیر 
ادامه نوشته

برنامه‌ریزی درسی

برنامه‌ریزی درسی به عنوان یک حوزه‌ی تخصصی،عملا در اوایل‌ قرن بیستم و با انتشار کتاب«برنامه‌ی درسی»توسط فرانکلین بوبیت‌ متولد شد.مفهوم برنامه‌ریزی درسی به فرایندی اشاره دارد که حاصل یا نتیجه‌ی آن،برنامه‌ی درسی است
ادامه نوشته

شرح وظایف دفتر برنامه ریزی و تالیف كتابهای درسی دوره عمومی و نظری

 

  • دفتر برنامه ریزی وتالیف کتاب های درسی  زیر مجموعه  سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی است که این سازمان هم زیر مجموعه  وزارت آموزش وپرورش است که مسئول تهیه کتاب ومحتوای آموزشی در نظام متمرکز آموزشی ماست  در زیر شرح وظایف آنها آمده است به امید اینکه در انجام این مسئولیت موفق باشند .
ادامه نوشته

،مقدمه ای بر نظریه های یادگیری،سیف،علی

 در زیر خلاصه ای از کتا ب  مقدمه ای بر نظریه های یادگیری ترجمه دکتر علی اکبر  سیف را  می اورم که این کتاب در خدمت دکتر فریبا حقانی  بررسی شده بود  جای تشکر از دکتر حقانی دارد که طرز فکرم را نسبت به کلاسداری وتدریس عوض کرد وچیزهای یادگرفتم که واقعا جای تشکر دارد هرجا ی کره خاکی باشند موفق وموید  باشند  

ادامه نوشته