تحليل محتوا :
چرا محتوا را تحليل كنيم ؟
پاسخ اين سوال در يك جمله مي تواند چنين باشد : يافتن نسبت بين اهداف و محتوا به منظور بهبود محتواي موجود ، علت اصلي تحليل محتوا خواهد بود اما موضوع به همين جا ختم نمي شود چنانچه در تعاريف مختلف از محتوا نيز مشاهده شد . محتوا داراي عناصر متعدد و پيچيده اي است ضمن آنكه جنبه هاي مختلفي را نيز در بر دارد . از اين رو يكي از دلايل تحليل محتوا تشخيص اين عناصر و آن جنبه هاست . مسلما در صورتي كه اجزاي مختلف محتوا شناخته شده و دسته بندي گردد درك آن ساده تر و انتقال آن مقدورتر خواهد بود .
مراحل برنامهریزی درسی
الف)نیاز سنجی و تدوین هدف
نیاز سنجی عبارت است از فرایند تعیین اهداف،وضع موجود،و اندازه گیری و تعیین نیازها و تعیین اولویتها برای عمل.ضرورتهای نیاز سنجی در برنامهریزی درسی عبارتاند از:
دیدگاههای برنامه درسی و مدلهای تدریس: در جستجوی یک رابطه منطقی
برنامهریزی درسی
شرح وظایف دفتر برنامه ریزی و تالیف كتابهای درسی دوره عمومی و نظری
|
|
- دفتر برنامه ریزی وتالیف کتاب های درسی زیر مجموعه سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی است که این سازمان هم زیر مجموعه وزارت آموزش وپرورش است که مسئول تهیه کتاب ومحتوای آموزشی در نظام متمرکز آموزشی ماست در زیر شرح وظایف آنها آمده است به امید اینکه در انجام این مسئولیت موفق باشند .
،مقدمه ای بر نظریه های یادگیری،سیف،علی
در زیر خلاصه ای از کتا ب مقدمه ای بر نظریه های یادگیری ترجمه دکتر علی اکبر سیف را می اورم که این کتاب در خدمت دکتر فریبا حقانی بررسی شده بود جای تشکر از دکتر حقانی دارد که طرز فکرم را نسبت به کلاسداری وتدریس عوض کرد وچیزهای یادگرفتم که واقعا جای تشکر دارد هرجا ی کره خاکی باشند موفق وموید باشند
اسماعیل مصطفی زاده دکتری برنامه ریزی درسی از علاقمندان حوزه برنامه درسی و آموزش می باشم.دراین وبلاگ مطالب علمی مربوط به حوزه علوم تربیتی(مطالعات برنامه درسی ، روانشناسی تربیتی ،آموزش) جهت بحث و تبادل نظر مطرح می شود.