طراحی، تدوین و اعتبار بخشی برنامه درسی
|
عنوان فعاليت |
| ||
|
| |||
|
فاز |
مراحل فرعی |
| |
|
فاز اول : پژوهش و نیازسنجی |
- بررسي سياست ها و خط مشي هاي کلي و جديد وزارت آموزش و پرورش |
| |
|
بررسی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد و نتايج پژوهش هاي به عمل آمده در حوزه های درسي مرتبط |
| ||
|
مطالعه تطبيقي برنامه درسي با برنامه هاي درسي کشور هاي ديگر |
| ||
|
بررسي و مطالعه رويکرد هاي جهاني جديد در زمينه هاي مختلف برنامه درسي خاص |
| ||
|
فاز دوم : تولید راهنمای برنامه درسی |
الف : تهيه اهداف |
اهداف ماده درسي در طول يك دوره تحصيلي در سه حيطه يادگيري،شناختي، مهارتي و نگرشي |
|
|
اهداف ماده درسي در پايه هاي تحصيلي در سه حيطه يادگيري، شناختي، مهارتي و نگرشي |
| ||
|
ب : تبيين محتوا |
بيان مفاهيم اساسي مربوط به هر دوره تحصيلي |
| |
|
تعيين جدول وسعت و توالي مفاهيم و مهارت ها براي هر دوره تحصيلي در سه حيطه يادگيري، شناختي، مهارتي و نگرشي |
| ||
|
تعيين ملاكهاي محتوا |
| ||
|
تعيين ملاكهاي سازمان دهي محتوا |
| ||
|
تعيين ارتباط افقي مفاهيم اساسي ماده درسي با ساير مواد درسي هم پايه |
| ||
|
ج : روشهاي تدريس |
بررسی و ارائه پیشنهادهایی در خصوص شیوه های مناسب تدریس در دوره ها و پایه های تحصیلی |
| |
|
د:شیوه ارزشیابی
|
توصيههاي كلي در مورد ارزشيابي متناسب با رويكردها و اهداف برنامه و ارائه پيشنهاد روشهاي مناسب ارزشيابي |
| |
|
تعيين سهم هر يك از سه حيطه يدگيري (شناختي، مهارتي و نگرشي) در ارزشيابي |
| ||
|
ه- ویژگیهای معلم |
ويژگيهاي عمومي و اختصاصي معلمان و تبيين دانش و اطلاعات، مهارتها و نگرشهاي لازم براي معلمان |
| |
|
و- تعیین تجهیزات استانداردها |
فضاي آموزشي شامل وسعت،آرايش ميز و نيمكتها و |
| |
|
تجهيزات و لوازم مورد نياز مانند وسايل ديداري و شنيداري و امكانات آزمايشگاهي و كارگاهي |
| ||
|
ز: بررسی و ارائه نحوه اشاعه برنامه درسي |
به صورت حضوري يا غيرحضوري و اتخاذ شيوههاي مناسب ديگر در مورد؛معلمان،مديران و عوامل اجرايي ،دانشآموزان و اولياء |
| |
|
فاز سوم : اعتبار بخشي راهنماي برنامه درسي |
گام اول |
بررسي ميزان انطباق برنامهدرسي با استانداردهاي دفتر ، اهداف دوره، امكانات اجرايي، نيازها و شرايط يادگيرندگان، دانش و مهارتهاي معلم، تناسب روشهاي ياددهي- يادگيري، روشهاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي متناسب ، رويكردهاي برنامه درسي مربوطه (در جامعه و نمونه آماری مناسب) |
|
|
گام دوم |
اعمال نتايج اعتبار بخشي: اصلاح راهنماي برنامه درسي بر اساس یافته ها |
| |
|
فاز چهارم: تولید برنامه درسی و مواد آموزشی |
انتخاب تيم هاي تاليف كتاب ، تاليف نمونه درس ، تاييد مولفين و تاليف محتوا، ويراستاري و آماده سازي براي اعتباربخشي |
| |
|
فاز پنجم : اعتبار بخشي نظري برنامه درسي توليد شده |
گام اول |
بررسي ميزان انطباق برنامه درسي تجارب و دانسته هاي قبلي دانش آموزان، روش ياد دهي- ياد گيري ، علم روز، زمان اختصاص يافته به تدريس آن اهداف و رويكرد هاي برنامه، نيازها و توان ياد گيرندگان، دانش و مهارتهاي لازم معلمان، ( در جامعه و نمونه آماری مناسب ) |
|
|
گام دوم |
اصلاح برنامه درسي : اصلاح محتواي برنامه درسي توسط تيم تاليف و تاييد شوراي برنامه ريزي گروه |
| |
|
گام سوم |
كسب اعتبار نظري و تاييد براي اعتبار بخشي عملي(اجراي آزمايشي: شامل؛ اهداف اعتباربخشي، روشها و ابزار گرداوري دادهها، جامعه و نمونه آماري، نمونه آماري اجرا و ارائه نتايج اعتبار بخشي عملي |
| |
اسماعیل مصطفی زاده دکتری برنامه ریزی درسی از علاقمندان حوزه برنامه درسی و آموزش می باشم.دراین وبلاگ مطالب علمی مربوط به حوزه علوم تربیتی(مطالعات برنامه درسی ، روانشناسی تربیتی ،آموزش) جهت بحث و تبادل نظر مطرح می شود.