currier
همانند currier نقطه تمرکز برنامه درسی مدرسه لزوماً بر تربیت دانشآموزان در مدارس عمومی برای متخصص شدن در یک رشته علمی یا مجری آزمون و یا کارکنانی کارا و سر به راه برای بخشهای مختلف جامعه نیست. همچنین currier، نقطهای از برنامه درسی مدرسه است که از طریق ارتباطات و نقد دانش علمی ـ نوعی تعهد شهروندی به حفظ سیاره محل زندگی را به وجود میآورد. Currier همچنین نقطهای از برنامه درسی است که به دانشآموزان فکر کردن و عمل هوشمندانه، حساس بودن به امور، و شجاعت زندگی در دموکراتیک و زندگی فردی را یاد میدهد. همچنانکه مشخص شد، برنامه درس یک واقعه تاریخی است، با مشارکت معلم و شاگرددر آن تغییر میکند، تشویق به مطالعه در آن میشوند، و عمل در پاسخ به آمال شهروندی آن را پویا میکند. برنامه درسی دیگر یک چیز خاص نیست، بلکه بیشتر یک فرایند است: این عبارت تبدیل به یک کلمه، یک عمل، یک فعالیت اجتماعی، دارای یک هویت خصوصی و یک امید اجتماعی شده است. برنامه درسی به عنوان currier جایگاه ما در یک شغل را نشان نمیدهد آن محصول بازارکار است، ما را تغییر میدهد و ما آن را تغییر میدهیم. روش مورد استفاده در currier یک ابزار اتوبیوگرافی برای مطالعه تجارب زندگی فردی در مشارکت در گفتمان برنامه درسی است. در روش currier چهارگام یا لحظه وجود دارد:
بازگشت،
پیشرفت و ترقی،
تحلیل،
ترکیب.
بازگشت (قهقرا) تمرکز بر گذشته دارد، پیشرفت تمرکز بر آینده، تحلیل بر فهم معنی چیزها و ترکیب بر آماده کردن خود برای عمل در فضای اجتماعی تمرکز دارد. در عبارات نظری، این مراحل بر حرکتهای موقتی و بازتابی برای مطالعه اتوبیوگرافی تجارب جمع شده است و پیشنهاد شیوههای ارتباط شناختی بین دانا و دانستن است که ساختار تجارب تربیتی را شکل میدهند.
در گام بازگشت و یا لحظه بازگشت، تجارب زندگی گذشته به عنوان منبع داده و تصور میشود. نکته اساسی یادآوری گذشته از زاویه حال نیست، بلکه تجربه مجدد گذشته است به طوری که بر گسترش آن چه در حافظه است کمک شود. در گام پیشرفت یا ترقی تمرکز نگاه برچیزی است که هنوز فرا نرسیده است. یک شکل از دعوت به انجمن یا جلسات آزاد خیالپردازانه که فرد را در حال حاضر تصور نمیکند، در این حالت خطاها احساس نمیشود، آینده جستجو میشود و آرزوهای بلندپروازانه به ذهن خطور میکند. در گام تحلیل دانشآموز هم گذشته و هم آینده را میآزماید. از نظر ریشهشناسی "ana" به معنی بالا، سراسر؛ lysis"" به معنی رها گردن و آزادکردن است. تحلیل currier به نوعی با پدیدار شناسی خویشاوند است. نوعی فاصله هیجانی از کارکردهای گذشته و آینده است که نوعی فضای ذهنی از آزادی را برای تحقق حال ایجاد میکند که با نگاه به آینده از فرد میپرسد: این پیچیدگی زودگذری است که در زمان حال به من دست میدهد؟ در گام ترکیب - که از نظریه ریشهشناسی "syn" به معنی با هم و"tithenai" به معنی مکان است- شرایط مجدداً به حال برمیگردد. دقیق گوش کنید به صدار درونی کسی که در دنیای تاریخی و طبیعی کسی که آینده را میپرسد: معنی حال چیست؟ یک پروژه اتوبیوگرافی currier نقض حال گرایی از طریق خود-هوشیاری و آماده کردن ساختارگذرای ذهنیت گرایی، زندگی به عهده در تفاوتهایی که در حالگرایی اجتماعی قابل حل نیست، بدون احساس زنده گذرا که روش currier تشویق میکند. ما در سطح جامعه حرکت میکنیم و آن چه میبینیم آن چیزی است که انجام میدهیم. وقتی گوش میدهیم به گذشته به آینده خو گرفتهایم. آن وقت که ما توانستیم حال را درک کنیم خواهیم توانست آنها را تحلیل و بر اساس آن آینده را بسازیم. بازسازی اجتماعی تعهد حرفهای مربیان پیشرفتگرا است که مشارکنندگان currier هستند. تعلیم و تربیت ایالات متحده مستلزم پرورش زمانبندی و تفکر در مورد خود، هوشمندی و کسب دانش است. عواقب currier یک تمرکز عمیق بر روی این دنیا است. ذهنیتگرایی حاصل پیشرفتها در محتوا و فردگرایی است که خود از بازسازی ذهنگرایی تأثیر پذیرفته است.
- Pinar, William F. (2010). Currere. In: Encyclopedia of Curriculum Studies. Edited by Kridel, Craig, SAGE Publications.
اسماعیل مصطفی زاده دکتری برنامه ریزی درسی از علاقمندان حوزه برنامه درسی و آموزش می باشم.دراین وبلاگ مطالب علمی مربوط به حوزه علوم تربیتی(مطالعات برنامه درسی ، روانشناسی تربیتی ،آموزش) جهت بحث و تبادل نظر مطرح می شود.